Wednesday, December 17, 2008

pengembaraan hari pertama untuk praktikal

ditulis pada 15hb dis 2008
So hari ni aku bangun pagi dalam aku bangun pagi dalam kul 6.34.takleh tidur sebenarnya but then kena paksa mata tutup gak kalau tak, mau pening lalat aku bangun pagi nanti.aku pun mandi ..air punya la sejuk..aduhh…mengeletar badan aku beb..sampai nak terkencing2 dibuatnya.dlm duk mandi tu aku pikir mana patut aku pergi untuk daftar untuk praktikal di DBKL..ada 2 orang kawan aku yang pernah praktikal kat DBKL…sorang kata suh pergi daftar kat menara DBKL 3 tingkat 17,kat jln raja Abdullah.sorang lagi pulak suruh pergi HQ DBKL kat jln raja laut..dah la aku takde pape dokumen..patutnya aku kena bawak dokumen .tapi haih tu la nasib malang aku bertambah2..pusat praktikum uum tak hantar2 lagi surat2 dokumen penting n slip penempatan yang aku kena serah masa 1st day..pening!pening!pening! apa nak buat..dah nasib badan..so terpaksa la aku pergi tebalkan muka.kang aku tak pergi langsung kang fail pulak..adussshhhh….pas mandi aku siap macam biasa aku nak g kelas..rasa janggal sebab dah lama tak pakai baju kurung dgn make up2 lagi…hubby aku pun tgh terbungkang lagi kat atas katil..dia pun patutnya start kelas hari ni ..tapi agaknya dah cuti lama,rasa nak cuti tu ada lagi…aku tgk jam dah nak kat kul 8..aku budget nak tolak dari umah ke KTM Kepong Central dalam kul 7.30pg.tapi terlewat sket..dlm kul 7.45 aku gerak hubby aku mintak tolong anta ke KTM…sian lak tgk muka toya dia bangun pagi…orang sedap hibernate kena ganggu pulak..

Cabaran seterusnya nak start enjin motor..memang azab aku tgk hubby aku start motor kriss buruk aku tuh..dah la hubby aku tu angin dia bak taufan mix tsunami..silap haribulan motor buruk tu tido lam longkang..lama laki aku exercise kaki start motor last2 dapat gak start..sebelum pergi KTM aku mintak hubby stop jap kat 7e dkt ngan apartment.ramai orang pulak..lam 15minit aku dalam tu..bila kuar je tgk muka hubby aku lain je..toya campur bengang sume ada..siap dia sound aku,
‘ingat keje kat 7e tadi’
sambil dia duk press2 minyak macam press throttle scrambler..adeh.mkn dalam ..then kitaorang terus ke KTM ..smpi je station aku tgk jam dal 8 lbh so aku terus call unit latihan DBKL tanya kat mana aku patut daftar..kat jln raja Abdullah atau jln raja Laut…akak tu cakap kat jln raja Abdullah..aduh mati aku…mana aku tau jln nk pergi situ..aku salam cium tgn hubby aku..tiba2 ada orang tegur..rupanya member kitaorang..MAC n TINA. Dua2 nk pergi keje…tegur2 kejap terus aku rush nak g beli tiket ke BANK NEGARA..Masa nak naik tangga station ktm tu punya la siksa..sebab aku pakai heels..arghh…rasa nak bukak jalan kaki ayam je..benci tul la heels..dah la berat aku naik pas bersalin..kena pakai heels lak..tambah lagi azab aku pagi2 buta ni.

Bila aku dah beli tiket g Bank Negara,terlepas train lak..bengkakkknyerr hati akurrr!..dah la register kul 9 pg…!sialannnnnnn…!!warghhh….kalau aku ni naga berapi dah lama station ktm ni hangus rentung tinggal batu rail je!!dgn hati yang bengkak campur ngantuk pening sumer aku duduk kat kerusi besi dgn muka macam pisang goreng basi!!dah la aku tgh bengang pastu ada awek tembam lebih kurang cam syanie terus duduk kat sebelah aku..hampir terjatuh aku dibuatnyer..dah la aku bawak laptop lam beg..sakit peha aku terkepit.bongoknye pempuan..agak2 ar..kalau nak duduk tu cakap la sopan2..dah la bagak gitu men himpit orang suka hati..!!aku tgk jam dah nk dkt 8.45 dah.baru tren sampai pastu semua berebut2..aku tak kira dah ..redah je..nasib la kaki sape yg kena pijak dgn kaki aku..tiada maaf bagimu..masuk je lam tren cam2 bau ada..tambah biul pale aku…smpi KTM bank Negara aku mati kutu..aku duk pk aku kena pg mana pas ni..aku msg sume kawan2 sumer tak tau..then ada 2 3 org kawan aku suh amik cab kat situ pergi dbkl jln raja Abdullah.pastu aku tgk ada sorang meenachee ni .aku tanya mana tmpt tunggu teksi ..dgn ramahnya dia pun tunjuk kat aku..thx to u girl..sorry for not asking ur name..gua rushing!.berzaman aku tunggu cab…ada je orng potong line..takpun cab dah ada passenger…warghhh!!dah 9.15 dah..last2 ada hamba Allah ni bagi peluang aku naik cab dulu..agaknya dia tgk aku tunggu lama..terima kasih la pada hamba allah tu..sejuk hati aku sket..

Masa dalam cab uncle driver tu sembang2 dgn aku..bagus uncle tu…aku selalu ‘prejudis’ dg driver2 taxi kat Malaysia ni ye lah aku selalu dgr driver taxi ni ..jahat..suka pow orang..ada yg rogol penumpang..ada yang rompak penumpang etc..so nak tk nak naik..nasib la aku dapat uncle driver yg baik n peramah..sian aku tgk mata dia bengkak..aku pun tanya..

‘pakcik,nape mata bengkak..demam ke?’..pastu pakcik tu jawab
‘macam ni la nak keje driver taxi..tak kira masa..lain la keje ofis ada time masuk n balik..keje cam pakcik ni tak kira siang malam nk sara keluarga..tidur ke tak tidur tu pakcik tak kisah dah asalkan hari2 ada rezeki masuk..’..
Aku senyum sinis je la..sian lak aku tgk pakcik ni..pastu pakcik tu tanya ada dari university mana..aku gtau la uum..dia tanya amik course ape sumer..aku pun gtau la..pastu dia cakap dia harap anak2 dia pun masuk university ada ijazah cam aku…terharu aku.ada gak insan yg kagum n hormat aku yg tak seberapa ni…siap dia puji aku praktikal kat dbkl..dia kata tempat besar tu..pakcik tu anta betul2 sampai lobby dbkl..so harga taxi rm4.50..aku pun korek purse cari 50sen…pastu pakcik tu cakap,

rm4 dah la nak..50sen tu pakcik halalkan,baik2 ye keje’..perghh..menusuk kalbu betul ..memang hati pakcik ni baik ..kalau ikutkan 50sen tu banyak sebab caj teksi 45saat-rm0.10..aku harap banyak la rezeki pakcik tu hari ni…macam tu la kehidupan..ada orang yg berhempas pulas cari nafkah..ada yang goyang kaki pun dah dapat riban2 cam AHLONG2 keparat kat luar sana.
Sampai kat lobi menara DBKL 3,aku tanya kat pak guard tu yg aku nak daftar praktikal so aku tanya sama ada aku kena pakai pas pelawat ke ape sebab aku tgk ramai orang amik pas pelawat sebelum naik lif..ramai gak orang berurusan kat DBKL ni..pakguard tu kata tak payah..naik je…masa aku nak naik lif aku terpinga2 kejap sebab lif dia pelik.nak naik tingkat lain2 kena naik lif yg lain2..pastu aku perasan lif utk ke 17..dah la bagak dbkl ni..kaki aku lak dah sakit pakai heels..KIMEN!!
So bila dah sampai aku pergi ke kaunter jabatan latihan n pengurusan sumber manusia.ramai gak yg menunggu.tu yang mintak keje.akak kaunter tu suh aku tunggu jap kat sofa yg disediakan.Ada 2 org mamat mana ntah duk situ gak.aku selamba je g duduk.pastu salah sorang tu tegur aku so aku pun sembang2 la.yg sorang lagi tu pun celah sembang.ok la dorang tak sombong.sorang budak diploma pengurusan n penilaian dari UTM semarak.sorang lagi Degree mechanical engineering dari Auckland University,New Zealand.bergulung English dia.nasib aku faham ..rupanya dorang pun takde dokumen lengkap..so aku ada geng la takde la malu sangat datang dgn tangan kosong.hahhah..
Tunggu nye tunggu akak kerani tu datang bagi kad dbkl khas utk pelatih.Cam g kursus la pulak kena pakai pas gantung2..then timb.pengarah jabt tu datang jumpa sume dak praktikal.dlm 8 orang la.2laki yg len sume pmpuan.nama timb.tu encik saharuddin.bagus la dia sebab tak sombong.umur dia lam lingkungan 25.masa tgh briefing hp dia bunyi.aku dgr la dialog dia,
‘hellooooww…yeahh..owhh..i tgh briefing ni..haah..dgn pelatih2 dari ipt..okayyrr…nnti I call u back kayhhh!,….manja siotttt…sume dak pelatih sengih2..ahaks…awex la tuuu…

Masa briefing tu aku dgn muka tak malu nye gtau aku takde dokumen penting etc..ape benda yg kena bawak sume aku tak tau sebab tak dapat list dari uum lagi.en.saharuddin kata takpe..nanti dah sampai leh bagi..pastu ada sorang pembantu dia bagi dia 8 surat rasmi utk dibagi pd kitaorang..nanti nak lapor kat ketua jabatan bawak surat tu bagi kat penyelia..bila aku bukak aku baca IC number aku salah..tah sape nyer ..dah la start 78++++..he e’eleh..wa muda lagi arr!! Wa tau ar wa dah ada anak…sekeh kang..kerani mana ntah sabotaj surat aku tuhh…aku pun dgn muka tak malu sekali lagi mencelah gtau ic nombor aku slh..aku pun bagi no yg betul kat encik saharuddin..dia..so kerani dia buat surat baru..lam surat tu dinyatakan aku ditempatkan kat UNIT KOMUNIKASI KORPORAT.then en.saharuddin tu brief la skop keje aku kat jabatan tu.dia kata UKK ni handle bahagian media (tv,newspapers,radio,etc),hubungan antarabangsa,aduan dari pihak awam tak kira biasa atau vip/vvip,bnyk lgi la.
So habis je briefing ada driver van dbkl yg khas amik and anta staff ke station2 transportation terdekat and branch dbkl terdekat tunggu kitaorang.sebab aku n beberapa budak pelatih yg lain akan buat praktikal kat HQ DBKL so dia akan anta kitaorang.dalam van aku sembang2 la dgn adik2 pelatih.aku yg paling tua.wawawawa…aku nye unit kat tingkat 5..So kat lift tu kitaorang berpisah la sebab naik lif ke tingkat masing2..sampai je ke Unit aku ,aku dah dengar riuh rendah dari luar..wahhh meriah je jabatan ni…bestttttt!!! I likeeeeeee!! So aku bagi surat lapor diri kat akak kaunter unit komunikasi korporat. .tiba2 aku ternampak ada ramai orang dalam satu bilik khas siap dgn DSLR CAM ,mic etc..rupanya press dari nst..berita harian etc..then akak tu wak aku masuk jumpa pegawai puan zuraidah..ramah gak puan zuraidah ni..dia perkenalkan aku dgn staff yg lain..pastu yg bestnyer masa jumpa mr.james..ketua unit hubungan antarabangsa…friendly gila..pastu ada staff ni aku kira uncle la..chinese ..duk sedut balm tak habis2 pastu sendawa tiap 1minit..baham mende orang tua ni sampai sendawa gitu..dengar satu jabatan..hahah..staff yg lain pun friendly..kecoh gila…siap ada yg nyanyi2..gayut2..ada yg tgh melantak pun ada..ahaks..y melalak pun ada..macam2 perangai kat jabatan ni..lawak tul..hilang la debar aku…siap ada radio etc..ada yg layan lagu kat pc..ada yg baca mag..

Pastu kak amy n kak baizura bawak aku pergi buat pass utk kakitangan sementara.dah la aku sakit kaki pastu kena jalan lagi..masa wat pass tu abang tu mintak surat lapor diri lak ..aduh surat ada kat puan zuraidah.so aku buat pass dulu ,pg cop tangan aku kat access machine utk punch card..semua kena pakai access card khas sebab baru2 ni ada barang ilang..so pengarah takut ada orang luar masuk je..so kitaorang naik atas balik.aku mintak surat lapor diri kat puan zuraidah then turun bawah balik utk wat pass .masa aku nak turun ke 1st floor aku tekan la button no1..tak nyala2..pastu ada sorang akak cun gtau tingkat 1 takleh turun..tekan button L-lobby.then kena naik tangga ke 1st floor…gitu pulak..so aku pun menggagau sorang2 cari tempat buat kad tadi..dah la aku tak ingat..cari punya cari jumpa gak..then aku balik ke jabatan

Then aku lepak kat small bilik meeting sebab takde tempat lagi..takde meja kosong…tak kisah la..puan zuraidah kata takde keje lagi utk aku buat masa sekarang ..minggu depan baru ada keje la..nasib aku ada bawak laptop..duk tulis2 content blog ni la..sebab tu panjang jela sebab aku takde keje nak buat..hahah..kalau ada broadband kan best..leh online…hahah…sepanjang aku lepak tu aku dengar fon tak stop2 bunyi..maklumla bahagian unit yg handle press tu jawab soalan2 press lam fon..pastu ada 2 3 orang chinese datang bincang ngan en.samad bahagian aduan..busy n friendly la yg aku boleh cakap sal jabatan aku nih..

Tadi masa lunch aku baru nak g makan dgn junior aku yg buat praktikal gak tapi kat jabatan bendahari bahagian kewangan kat tingkat 24,tapi staff sini ajak makan kat bilik yg press datang tadi..sumer press dah balik..makanan banyak lagi..so aku pun hentam habis2an la..sebab aku memang lapar..kelakar2 sume staff unit aku..masa makan ada abang tu wat lawk..nasib aku tak tersedak dah la makan soto..siap terbubuh cili banyak..ada kuih bakar ..tart telur sumer nye fav aku..ada lak teh tarik..minum sedap gila sebab badan tgh sejuk ,aircond ofis kuat…pas kenyang makan kitaorang lepak2 minum the tarik kat situ..bilik meeting jadi bilik melantak..wawawawa..dah kenyang aku masuk ofis balik..layan lagu..yg len sambung gossip..
Tgh aku duk lepak2 type content blog tiba2 2 orang kawan aku datang..yay!!tak de la boring sangat.linda classmate aku n dida dak satu kolej ngan aku dulu batch aku yg buat praktikal kat dbkl sem lepas..aku je postpone sebab beranak..hahah..meriah sket..ada geng gurau2..heheh..hilang boring aku sekejap sementara nak tunggu balik.bosan gak takde keje..bagila keje cepat2..mati kutu aku dibuatnyer..dida n linda datang utk mintak surat recommend dari ketua jabatan utk apply keje pegawai tadbir kat dbkl bahagian perancangan,pembangunan dan penilaian.bestnyerr..aku pun tak sabar nak apply kat dbkl pas habis praktikal ni.heheh…
Ni aku tunggu dorang jap g hantar borang kat menara dbkl kat sebelah ..kang dorang datang balik ..so boleh aku balik dgn dorang..mintak tunjuk jalan..so senang aku nak datang n balik keje tak yah naik cab..weng!weng!weng!..so mesti boring sebab minggu ni aku takde keje..macam biasa akan ku tulis blog yg berjela sampai habis masa bekerja..wawawawa….padan muka korang kena baca blog panjang..


Tambahan info..masa aku nak balik keje aku letih sangat sampai tersilap naik tren yg ke sentul!kimen tul..patut la aku pelik tren tak ramai orang..selalu tren ke rawang sentiasa pack tambah2 time orang balik keje sebab semua orang nak sampai rumah awal…masa lam tren tu aku pelik kenapa jalan yg tren lalu tu aku nampak pelik..bila tren stop je aku Nampak board tulis Sentul…aduhhh..kelam kabut sangat nak balik terus lambat..dalam kul 7 baru aku sampai kepong central..nasib la hubby aku sabar menunggu..thank you cayunkkk!!..balik tu aku online sekejap then terus terbungkang tak hengat!!! Sekian buat sementara waktu baca la blog aku yg panjang ni..aku taknak update lagi kang korang terjojol baca blog aku semua panjang2..habiskan yg ni dulu.tu pun kalau korang rajin atau kebosanan yang amat sangat…wawawawawa

No comments: