Sunday, July 6, 2008

antara hari yang best dalam hidup aku


(dari kiri: mak mertua and mak aku)

(papa,mama (hubby),mama,abah)



(mama,nor,abang zam,saya)

(abah and papa)



hari jumaat lepas aku balik slim river kejap (rumah abah aku) sebab abah aku ajak balik selama(umah mak aku).nak amik motor aku la .hubby aku nak pakai g kelas senang.nak anta aku g klinik untuk pregnancy check up bulan2 pun senang.kesian pulak aku tgk dia duk berkongsi pakai dgn abang zam ..sorang nak pergi keje sorang nak pergi kelas...dalam kul 2.45ptg aku bertolak dari Pudu..Sian hubby aku penat hantar kat Pudu dengan serabut ramai orang nye...dalam bas aku dah terasa rindu kat hubby aku ..baru setengah jam dalam bas..ahaks..dalam duk msg2 dgn hubby aku lam bas tu aku tertido gak ..then masa aku terjaga..mamai2 tu aku tgk dah sampai tol tg malim.Bila aku tengok jam (hadiah kawin fadil,na,abg zam) dah kul 3.30.cepat gak sampai..camne Macha ni bawak bas aku pun tak tau..sampai kat tg.malim aku tunggu jap abah aku ...pas dia fetch up kitoarang terus ke Bidor.lalu jalan lama sebab abah aku nak tukar tayar kete.Sampai di Bidor dalam kul 5,abah aku singgah anta aku lepak kat satu kedai mamak ni sebab aku lapar .dia suh aku makan sementara dia g buat kete kat kedai tak jauh dari dari pada tu..pas makan aku malas tunggu..aku jalan slow2 sampai kat kedai tu...aku pun lepak kat guest room kat kedai Goodyear tu..nasib ada 'ekon' sementara abah aku duk godek kete ngan 'pomen' tu..tiba2 abah aku masuk guest room dgn muka bengang...dia duk bebel 'pomen' 2 tu salah bukak 'nut' sport rim dia sampai stuck tayar etc..agak2 lam kul 7 abah aku ajak blah..dah lewat..kete pun tak siap habis lagi tapi abah aku taknak sampai lewat kat umah mak aku..so dalam tayar tak berapa elok conditionnya aku n abah terus je balik.

dalam kul 8.55pm kitaorang sampai di taiping.abah aku dah lapar sangat.aku pun lapar gak sebab aku pekena murtabak je kat mamak tu..aku tak berapa 'ngam' sangat dgn lauk2 mamak.so kitaorang stop kat area2 kedai makan melayu.masa abah aku nak parking aku nampak sorang makcik jual PAU..tiba2 tingin..mengandung2 ni kemain lagi selera aku...memilih makanan!pas abah aku park kete aku terus kuar tak pandang belakang dah..serbu kedai pau makcik tu..aku beli 3 Pau kaya.abah aku tegur suh beli pas makan kat kedai kang tapi aku bagi alasan takut habis.makcik jual pau tu gelak je...then aku n abah aku g kedai makan nasi ayam yg 'glamour' ..buka kedai sekejap nasi ayam dia sure cepat habis..so aku n abah melantak habis2an ar..dalam 9.30pm kitoarang blah balik Selama Perak.sampai umah aku rehat2 jap then tgk je tv.Aku tidur kat ruang tamu sebab dalam bilik rasa panas berkuap semacam..tapi memang celaka ar masa aku tidor banyak gila binatang sengat kaki aku smpi bengkak..takleh tidor langsung..burn gitu je masa tido aku.



selama ( sabtu)

dalam kul 10am,aku n mak aku g expo kat selama.saje tgk2 baju..aku beli la dalam 5 pasang..murah2 je...so aku beli la..aku ternampak comforter baby..berkenan pulak..so aku beli la walaupun lambat lagi nak bersalin.masa aku beli baju,mamat yang berniaga tu tegur aku..dgn style baju dia ala2 The Times..muka ala2 radhi oag

'awak orang mana?''
'saya orang sini la.balik umah mak saya kejap.amik barang...
"owh..gitu..dah keje ke?'
'belum lagi..baru habis blaja..tunggu nak praktikal'
"praktikal kat mana'
"kat kl .bulan 12 ni la kot'
"kl kat mana?"
"kat sri damansara"
"owh..saya pun damansara juga..damansara pelangi..ayah saya manager telekom.ni dia sponsor mak saya la berniaga kat sini"
"owh..ok la tu..banyak duit kena tolong bini'


mamat tu sengih je..pastu dia tanya lagi

"datang expo sorang ke"
"taklah..tu ada mak ikut"
"owh..asal tak datang ngan bf"
"bf?saya takde bf"
"owh..single lagi la"
"taklah..dah kawin.HUSBAND ada,ni ada lagi buah hati sorang lagi nak kuar!"sambil tunjuk perut aku..


mamat tu terus senyap jap tapi sengih je la...aku pun senyum gitu2 je..nak 'try' aku la tu..hahha..pastu aku terus bayar baju n blah...

masa aku beli comforter baby lak..mamat yg berniaga kat situ pakai skema sket...yang ni pun nak 'try' aku gak..sampai mak aku gelak

'bang..ni ape dia'
'ni comforter baby..rm20..saya bagi rm15 dah la'


sambil2 tu aku duk belek la comforter tu...dia pun terus cucuk jarum

'nak beli kat siapa comforter ni'
"la beli kat baby la..takkan mak saya nak pakai'

mamat tu gelak..aku wat dunno je..

"owh..untuk anak sedara eh..taklah untuk baby saya la'
"ha..baby awak?!...biar betul?!'
"betul la..sorry..saya dah kawin...dah nak ada anak dah".
.aku senyum kat dia..yang dia sengih kelat pastu dia cakap

"laa..mudanyaa....ish..baru nak ngorat"

pastu aku bayar utk comforter tu pastu terus blah ngan mak aku..hahah..

then aku n mak aku g kedai rm2..beli barang2 yang patut sebab aku nak berniaga buat sandwich.jual kat company abang ipar aku..dari aku duk saja2 baik aku buat keje kan..dapat gak duit..then beli lauk untuk makan tengahari..bungkus je..aku n mak aku malas masak..abah aku dah tunggu kat rumah dgn kelaparan yang amat dasyat sekali...so kitoarang balik pastu...pas makan dalam kul 4 lebih aku n family bertolak ke taiping.Abah aku ajak g survey barang2 baby n beli maternity dress..pas shopping kitaorang pergi beli kabinet dapur lak..murah gila..cantik lak tu..then g umah kawan baik abah aku .Pakcik Zainal..bini dia Makcik Jana...anak2 dia semua macam adik aku dah...aku bawak keyboard aku sekali..hadiahkan kat fatehah..slh sorang anak dara cik jana.pastu main dgn anak angkat aku..cucu pcik zainal n cik jana...Natasya..aku yang taruh nama dia..Nur Alia Natasya..anak adik angkat aku (anak sulung keluarga tu, Nor)..pas lepak sampai agak malam..kitaorang pun balik la Selama balik..

malam tu aku mengemas segala barang yang nak dibawa ke KL.sebab ahad pagi aku bertolak balik dgn mak ayah aku sebab hubby aku nak g kelas isnin tu..lagipun mertua aku tunggu kat umah aku kat sana ..1st time ni aku nak jumpa mertua aku..parents aku pun..sebab masa nikah dulu mertua aku takleh datang...mak mertua aku ada di sarawak sebab anak bongsu dia tak habis blaja lagi..pak mertua aku lak naik pangkat jadi ASP polis kat Alor gajah..takleh nak datang masa hari nikah tu sebab ada majlis penerimaan pangkat menda tah..tapi dorang selalu call etc...asalkan dorang restu aku menikah dgn anak teruna dorang tu alhamdulillah la..so aku agak excited juga sampai takleh nak tido..sambil duk guling2 dalam gelap kat ruang tamu tu .hubby aku msg2 dgn aku...last2 aku n dia terlena ..

selama -kl (ahad)

dalam kul 8am aku n family bertolak lepas breakfast..aku drive..abah aku bawak motor..kesian aku tgk abah aku ..dah la perjalanan tu amik masa 4 jam..hubby aku lak takleh datang ..ada hal..pastu abah aku terus masuk highway..aku lak dgn mak aku singgah taiping jap dalam kul 9.30 amik Nor sebab dia pun balik KL sekali..Isnin tu dia ada kelas..terpaksa tinggal baby dia dgn mak dia sementara waktu. dahla tasya demam..nasib la budak tu jenis tak menangis sangat..suka senyum je...demam2 gitu dgn dahi bertempek Cool Fever pun duk senyum2 lagi.geram aku tgk comel sangat...kul 10 lebih kitaorang gerak...then aku masuk highway je terus je pecut ..140km sejam ..aku terus sampai slim river lebih kurang pukul 11.45..lepak jap umah abah aku..g makan2 tengahari then dalam 1 lebih kitorang bertolak balik kl..aku drive sampai tol sg buloh..lepak situ kejap tunggu abah aku ..abah aku sampai lebih kurang 15minit selepas tu..biasala naik motor ..then aku msg kat hubby aku yg kitaorang dah ada kat sg.buloh...makin dekat makin debar lak nak jumpa mertua aku..huhu...mak mertua aku pun dah ada kat sini sebab 31hb hari tu dia naik flight dari sarawak..datang semenanjung stay dgn pakmertua aku..adik rudy pun nak daftar kat uitm s.alam isnin ni...masa nak masuk dekat area umah aku tu SRI DAMANSARA..abah aku banyak kali sesat..lawak la pulak..last2 kitaorang sampai gak kat apartment..

SURIA KIPARK APARTMENT (KL)

aku drive kete abah aku masuk selamba je ke kawasan apartment..tak mintak pass ke apa..lantakla..sampai kat loading bay aku suruh Nor call hubby aku ..mintak dia turun tolong angkat barang..then hubby aku turun dgn adik ipar aku..1st time jumpa adik ipar aku(rudy)..muka iras hubby aku tapi kurus gila..diet tul budak tu...so ramai2 la angkat barang ..semua naik lif kecuali hubby aku yg g parking motor aku kat tempat parking...pas lif terbukak pak mertua aku dah tercegat depan lif..mula aku ingat siapa..duk sengih je...pastu aku tgk dia tegur adik ipar aku...la pak mertua aku rupanya..hahah...terus aku salam dgn dia..hensem jugak pak mertua aku ni..patutla hubby aku hensem..hahha..

abah aku pun salam dgn besan dia...so kitaorang terus ke rumah la..aku bukak pintu tgk macam sunyi..rupanya mak mertua aku kat dapur..hahah..alahai...keciknya mak mertua aku.ingat besar macam hubby aku..manis je muka dia...muka ibu2..heheh..aku pun salam peluk cium dgn dia..jumpa jugak akhirnya..selalu msg2 ngan call je...mak aku pun happy jumpa besan dia...pas letak barang ..kitaorang ramai2 duduk kat ruang tamu..sembang2...seronok pulak ada ramai orang kat rumah..aku sembang dgn mertua aku..ramah juga..untung dapat mertua baik2 macam mertua aku..aku panggil dorang mama ngan papa...hubby aku lak panggil parents aku mama n abah..pastu pak mertua aku ajak hubby aku n adik ipar aku g beli lauk..mak aku tolong besan dia wat sambal belacan..sama mcm aku lak pak mertua aku ni..makan nak kena ada pedas2 tambah2 sambal belacan...nasib aku makan sket je tengahari tadi sebab abah aku bawak makan kat kedai mamak..faham2 je la selera aku..sementara pak mertua aku tak balik lagi..aku ,Nor, and abah aku pasang kabinet dapur..salah satu hadiah kawin dari abah aku...hahhaha...dah tersalah pasang kena bukak balik..adeh...then pak mertua aku n hubby n adik ipar aku balik..aku dah tercium sambal belacan mak aku buat dgn ikan keli pak mertua aku beli..favourite aku tuh..kecur gila air aku...cepat2 aku pasang kabinet ngan abah aku..hahhah...pastu pas hidang2 lauk semua..kitaorang pun ready nak makan...abang zam jadi mangsa 'vote' untuk baca doa makan..kecoh gila ..hehe..last2 fadil yang baca..ahaks...

masa tengah2 makan tu kemain havoc lagi..meriah betul..ahaks..pak mertua aku tak habis2 promote makan ikan..dia kata nanti kulit cantik macam rita rudaini..mentang2 la rita rudaini sekampung dgn dia..heheh..sebut pasal fasha sandha la..awek2 cun aje..ahaks..lawak tul pak mertua aku ni...nasib la aku bawak pinggan mangkuk dari umah..sebab kat umah mak aku tu dah macam kilang pinggan..banyak sangat..so mak aku pun bagi la..aku bantai sambal belacan cukup2..pastu pas makan aku kemas2 la dgn Nor..mak mertua aku n mak aku tolong sket2...then yg laki2 ni duk nyembang2..adik rudy n hubby aku lepak lam bilik men game ke ape ntah..abang zam lak tak sihat ..fadil keluar ngan nawa pergi ke nilai sebab adik fadil nak pindah..so aku pun amik kesempatan kemas2 dapur ..so nanti takde la teruk sangat nak mengemas...then hubby aku n adik rudy masuk dapur..dorang nak wat chocolate shake...amboi..dessert la tu...sedap gak..hahha..

dalam kul 5 ptg..aku anta Nor kat KTM kepong central..dah beli tiket tapi tak jadi bagi dia naik komuter..aku risau dia tak reti pulak..so aku n hubby aku hantar dia sampai ke sentul...dah macam adik aku dah si Nor ni...aku anta dia ke rumah kak ipar dia kat sentul...then kitaorang balik la...dalam kete aku sembang ngan hubby aku...macam tak bersembang sebulan..heheh..rindu gila..ahahha..hubby aku selamba je pakai tshirt n suar bola kuar..macam apek dah..ahaks..aku drive..hubby aku jadi PAK ENCIK sambil tunjuk jalan..heheh..sampai umah je tgk2 mertua aku n parents aku dah terlentok..jalan jauh biasa la..letih drive etc..mertua aku tido lam bilik ..parents aku terlentang kat luar..pastu aku n hubby aku tgk tv..mak mertua aku datang join sekali..mak aku pun bangun..so kitaorang sembang2 la..sambil makan maruku n buah lai ..tgk program JANGAN LUPA LIRIK..mak mertua aku pendiam sket tapi tak sombong..suka senyum..sian lak aku tgk dia sakit pinggang selalu ...pastu semua dah bangun..pak mertua aku mintak buatkan air kopi...sambil abah aku n pak mertua aku minum..aku lepak lam bilik dgn hubby n mak mertua aku n adik rudy...dorang kemas2 barang..dah nak balik ..so dlam kul 8 lebih parents aku n mertua aku pun ready nak balik...salam2 semua...macam2 pesanan...biasalah...pastu dorang pun balik ..konvoi..cuma berpisah kat area mana tah sebab mertua aku nak g s.alam dulu anta adik ipar aku ke uitm..parents aku balik slim river...

so tinggal aku n hubby aku je..sunyi lak rasa tapi best dapat jumpa semua..aku ajak hubby aku watson sebab nak beli pencuci muka sambil jalan nak naik apartment tu..badan sakit letih suma ngan cakap la..mata dah sembab sebab tak ckup tidor n rehat..so pas tukar pakaian kitaorang g guardian n watson..balik tu hubby aku lepak lam bilik..aku kemas dapur..lap lantai cuci kain basuh pinggan etc...letih gila..mata pun ngantuk tapi nak buat camne ..lagi tak siap lagitu aku tak leh tido..berapa round tah aku cuci baju..sampai kering tangan aku kena sabun banyak..hubby aku dah terlentang kat bilik ..nak tido..aku habis ngemas je terus mandi n makan megi..pastu hubby aku tak jadi tido..dia cari game psp kat ' tenet' ngan abang zam..aku tak sedar bila masa aku terlena ..ngan terkangkang atas toto..mangkuk megi pun ada sebelah...letih sangat..sedar2 hubby aku gerak ..betulkan bantal aku etc...lepas tu..aku tido tak hengat dunia la..


hari ni (isnin)

kul 6pagi..jam bunyi...aku n hubby terjaga,..pergh berat gila mata..aku bangun jugak sebab nak buatkan bekal utk hubby aku g kelas..sian dia pagi2 lapar kat sana..hubby aku suh sambung tidur je tak yah buat bekal..tapi aku bangun gak..dia g mandi aku lak bertukang kat dapur...aku buat scramble egg,sosej ngan roti butter sket..ingat nak buatkan teh atau air pape tapi botol lak takde..then hubby aku g kelas..aku lak blurr tak tau nak buat ape..so goreng sosej..masuk bilik melantak sambil update blog aku..tu yang panjang lebar ni..padan muka korang kena baca ...hahah...ngantuk gile sebenarnya ni..tapi aku nak type gak sebab cite ni best bagi aku..ahaks..k semoga korang tak lena baca blog aku..aku nak sambung tidor..kang nak bangun buat nasi goreng utk makan tengahari..request dari hubby aku...daaaaaaaa

1 comment:

Anonymous said...

oits iman! pewot da mmboyot pon ader owg nak usha?? wow laku seh! huk2