Tuesday, November 18, 2008

pahit manis saat bersalin putera sulung(9bln 10hari)

dah lama aku tak update blog aku ni..dah lebih dari sebulan..ni aku baru je balik kl..tapi aku tak habis lagi berpantang lepas bersalin 14hb hari tu..alhamdulillah ..syukur pada allah s.w.t aku selamat melahirkan babyboy yang cukup sifat dan sihat..terasa lega yang amat sangat bila tatap wajah permata hati yang comel..aku nak berkongsi dengan sape2 yang baca blog aku saat aku nak bersalin..pengajaran bagi aku selepas melalui proses melahirkan anak baru aku sedar bukan senang untuk melahirkan zuriat yang diberi oleh allah s.w.t dan baru aku faham kenapa syurga di bawah telapak kaki ibu..

12hb october 2008
aku ikut keluarga mertua aku balik ke melaka.hubby aku tak ikut sebab ada kelas.aku excited nak ikut balik melaka.lagipun kesian mak mertua aku duduk sorang2 bila ayah mertua aku pergi kerja.lagipun aku balik ke melaka sebab memang plan nak bersalin di melaka.senang hubby aku datang jenguk sebab kl-melaka tak jauh .malam 13hb aku bertolak balik .sepanjang perjalanan aku rasa kelainan dalam perut.baby aku tak berhenti2 gerak.sampai satu masa perut aku naik tinggi n keras semacam sampai semput jugakla..baby pulak parking sebelah kanan..senget perut aku.aku tepuk2 sket bagi baby aku bergerak duduk position asal.masa ni aku dah mengandung 9bulan 8hari..ayah mertua aku pulak ajak pergi memancing nanti ..pastu nak bawak pergi jalan2 kat melaka.dalam kul 2 pg kami sampai di melaka..

13hb october 2008
macam biasa aku duduk bersembang dgn mak mertua aku..habiskan masa tgk tv..makan n baca magazine..time ni baru aku rehat..sebab sepanjang aku hamil sampai nak masuk 9 bulan aku selalu buat kerja rumah..tak macam orang ngandung..dah nk masuk 9bulan pun aku angkat beras 10kg dari kedai sampai umah..jln kaki..nak patah gak pinggang..nasib tak terberanak tengah jalan..aku boleh naik motor pergi ke jusco kepong shopping barang dapur sampai penuh raga n handle motor kiri kanan..mop lantai cuci baju pe sume..sebab orang tua kata kalau time hamil kita malas nanti baby pun malas..sebab tu aku buat keje..pergi check up kat klinik bulan2 pun aku naik motor pergi sendiri dengan perut boyot..aku nak baby aku rajin and aktif...
so nak dijadikan cerita,aku masuk tidur dalam kul 12mlm camtu la..sebab aku memang selalu tidur lewat masa duk kat damansara..mau 3 4pg baru tidur sebab selalu lepak kat kedai mamak dgn hubby n housemate aku ,syahdu n gf dia piza.

14hb october 2008

dalam pukul 4.30pagi aku terjaga sebab aku rasa sakit perut..aku ingat sakit perut sebab lama tak berak..maklumlah dah 3hari tak berak.haha..sakit perut sekejap2..selang setengah jam..aku tak tau sebenarnya aku tengah contraction.pintu rahim tengah buka untuk siap sedia dgn kelahiran..ye lah aku tak de pengalaman bersalin mana la aku tau kan..aku tahan je sakit..bila sakit hilang aku tido balik..sakit perut dia rasa macam orang senak perut yang keracunan makanan..lebih kurang la..pastu dalam kul 6 pagi aku rasa makin sakit..aku ingat nak sms hubby aku tapi takut ganggu dia tidur pulak..aku nak turun dari katil nak panggil mak mertua aku tak mampu lak sebab sakit sangat..mencengkam perut habis..aku tahan sakit sampai kul 8..masa tu tiap kali 10 minit perut aku sakit..so aku cuba bangun dari katil nak panggil mak n ayah mertua aku..terketar2 aku berjalan..aku panggil mak aku tapi dia tak dengar..aku kat tingkat atas..mertua aku di bawah ..tgh buat minuman pagi sebab ayah mertua aku nak pergi exam ..nak naik pangkat ASP..so aku cuba juga turun tangga perlahan2 dengan perut sakit yang amat sangat..nak bersuara pun rasa menambah sakit perut aku je..dengan terbongkok2 aku pegang besi tepi tangga kuat2 and turun ..masa aku turun tangga aku rasa ada benda mengalir dari celah kangkang..aku tengok darah banyak kuar..sekuat hati aku jerit panggil mak mertua aku...mak mertua aku panik sebab ada darah kuar..menandakan aku dah nak bersalin..mak mertua aku panik sampai tak jadi buat air and kelam kabut kesana kemari and dia bagitau kat pak mertua aku..kebetulan kete polis yang ayah mertua aku nak guna untuk pergi exam dah sampai so pak mertua aku suh anggota yng bawak kete tu bawak aku n mak mertua aku ke hospital dulu sebab aku dh nak bersalin..nasib la pak mertua aku ada..mak mertua aku kelam kabut ambik beg baby and beg aku yang memang aku dah sedia awal dah.

2 orang anggota bawahan ayah mertua aku rush bawak aku n mertua ke hospital besar melaka..salah sorang anggota polis tu perempuan..aku lupa nama dia..aku panggil dia kakak je..kakak tu usaha ajak aku bersembang untuk kurangkan sakit..and ajar aku breathing..tapi yang kelakar abang driver tu pulak yang panik gila babeng..bawak kete polis macam rushing kejar perompak!habis naik sampai divider jalan masa tengah traffic jam..ye la awal pagi kan sume sibuk nak pergi keje mana tak jam jalan..yang aku ni dah start berpeluh tahan sakit..tapi tak meraung lagi...kakak tu pulak asyik lap peluh aku and urut perut aku..mak mertua aku lak panik sampai terdiam tak bercakap dalam kete..kesian dia ketakutan..hehe..menantu sulung nak bersalin cucu dia yang sulung mana tak panik..

9 lbh aku sampai kat hospital melaka..time ni akak n abang driver tu bergaduh pasal nak parking kat mana.aku ni tengah sakit perut aku cakap kat dorang dalam dorang duk bertekak tu kang aku terberanak lam kete..last2 abang tu berhenti tepi pintu masuk wad kecemasan bersalin..aku terus kuar berjalan cepat masuk ke situ dengan darah duk mengalir..semua orang tengok..ye lah aku takut kang lambat2 mau aku terberanak depan pintu hospital tu..dah sampai tempat kaunter nak bersalin ,kakak tu uruskan pendaftaran tu.nurse lak panggil aku masuk salin baju pakai baju yang hospital sediakan khas untuk bersalin.kaler pink lagiiii...!hehhe..darah makin banyak..memang seksa sebab aku tumpah darah..kalau orang lain nak bersalin ,air ketuban pecah..aku lak air ketuban tak pecah tapi tumpah darah..dah la banyak..memang bisa betul..sebab tu mak mertua aku risau takut aku takde tenaga nak meneran nanti..pas aku salin baju pe sume nurse tu mintak sampel air kencing..aku tgh teruk tahan sakit contraction dia suh aku kencing la ape la.geram aku..tapi aku sempat sms hubby aku yang aku dah nak bersalin..aku tunggu dia balas tapi takde reply pun..aku budget mesti dia tgh tidur lagi..pastu aku sms kawan aku piza..just in case kan ..aku bagitau dia aku nak bersalin..then nurse mintak semua barang berharga aku untuk diserahkan pada mertua aku ..pastu nurse tu suh aku naik atas katil khas ..dia pasangkan alat pengesan jantung baby kat perut aku ..pastu biar je aku atas katil tu..aku heran nape semua yang kat sebelah2 aku relax je .aku lak duk menangis tahan sakit sampai terketar2..nasib ada sorang nurse tu perasan tengok aku tahan sakit teruk sangat..dia pakai glove..sapu krim kat jari dia..and dia datang kat aku..aku dah cuak..dalam otak aku duk pk ape lah dia nak buat ni..sekali dia seluk kat 'tut' aku..ya allah..macam kena sula aku rasa..nurse tu menjerit kat nurse satu lagi..

'kakkkk...adik ni dah 6cm dah ni!!..cepat wak masuk bagi bersalin!' ..

aku punya la terkejut dia jerit gitu and aku tak sangka rupanya yang aku duk sakit dari pagi buta tadi sebenarnya rahim aku tengah terbuka..sorang doktor india kelam kabut amik darah aku..pastu datang 3 orang nurse and tolak stretcher yang aku baring tu ke tempat bersalin..aku kira ada dalam 12 bilik bersalin..masa dorang tolak stretcher and melepasi tiap bilik bersalin tu aku gerun dengar suara2 orang menjerit meneran nak bersalin..hiruk pikuk ..dengan suara nurse menjerit suruh teran..ada suara nurse bagi semangat..ada suara baby dah kuar..macam2..memang bising..masa tu pale aku dah start pusing and teringat kat hubby aku..kalau la dia ada ..sebab masa aku tengah hamil tu aku selalu pesan kat dia time aku bersalin aku nak dia ada..hubby aku pun pujuk aku supaya kuat semangat..and bagi perangsang ..sampai di bilik bersalin nurse2 tu biarkan aku kat situ dulu sebab nak tunggu bukak sampai 10cm..tapi azab tahan sakit tu ya allah..tak dapat nak dibayangkan ..setiap 10saat aku contraction...masa tu aku dah start meraung...perut aku rasa kena robek2 kena pijak2..baju aku habis basah macam kena hujan..aku gigit bantal ..and pegang besi tepi katil kuat2..nurse tak bagi aku meneran lagi..dia suruh tahan..sedangkan masa aku sakit tu aku rasa nak meneran..bayangkan takleh teran n kena tahan..lagi la sakit..nurse tu pusingkan aku supaya baring mengiring untuk kurangkan sakit...habis sume tube kat tangan aku tercabut..akak nurse tu lap peluh aku and pujuk supaya sabar n bertahan..dalam sejam aku tahan sakit..separuh nyawa aku rasa..tekak aku pun makin sakit sebab aku meraung sambil gigit bantal ..

10.30pg,4 orang nurse datang..dorang check samada rahim aku dah buka belum..kena seluk lagi 'tut'..aduhhhhh....then salah sorang nurse tu sebut nama aku.

'hidayah,awak bersedia k untuk bersalin ..bila saya kata teran awak teran k..'..aku tak tahu masa tu aku angguk ke ape ke..sebab dah tak tahan sangat dah..mata aku pun dah bengkak menangis tahan sakit..pastu aku tengok nurse tu amik gunting panjang and seluk aku nye 'tut' ..tiba2 aku rasa macam ada air panas keluar..rupanya nurse tu pecahkan air ketuban...then semua nurse berdiri tepi2 aku and ada sorang nurse dah ready untuk sambut baby..nurse tu start suruh aku kangkang and pegang buku lali..dia suruh teran and tengok perut and teran bila aku rasa sakit je..kali pertama aku teran tak berjaya..kali kedua aku teran pun tak berjaya juga...kali ketiga aku teran still tak boleh jugak..pastu nurse tu suruh aku teran and aku dengar bunyi gunting...nurse tu gunting 'tut' aku..supaya lebih senang baby keluar...kali keempat aku teran pale baby hampir keluar ..tapi termasuk balik sebab aku tak cukup nafas...tiba2 rasa sakit hilang terus..so nurse kelam kabut induce aku sampai 2 botol bagi aku rasa sakit sebab takut baby lemas..dalam dorang kelam kabut induce aku..aku selawat and baca segala ayat yang ada and doa pada tuhan supaya permudahkan proses kelahiran baby aku ..pastu nurse semua ready..aku pun tarik nafas panjang dan teran sampai habis nafas n nyawa aku...masa aku tengah teran aku dapat rasa kepala baby keluar..aku teran sampai dia kuar habis..baby aku lahir pukul 11.15pagi.nurse tak tarik sebab dia nak aku sendiri teran sampai baby kuar terus tanpa bantuan..cuma dia betulkan kedudukan kepala baby masa pale dia dah kuar..aku dapat rasa 'tut' koyak masa tengah meneran tapi aku tak pk apa dah janji baby kuar sebab aku tak larat nak tahan sakit dah...pastu aku dengar suara dia menangis..semua nurse ucap tahniah and bagitau aku yang aku dapat babyboy..dorang siap tunjuk siput dia kat aku..tiba2 je suasana lam bilik tu bertukar jadi meriah..nurse gelak2 and dukung2 dia..nurse2 tu puji2 bulu mata baby aku lentik dgn rambut lebat ..mata bulat..semua sakit hilang bila dia selamat kuar..nurse letak dekat dada aku...pertama kali aku tengok dia .terharu tak terkata..mata dia bulat je tengok aku..siap dia senyum kat aku...hehhe..masa tu dia biru lagi..dengan darah2 aku peluk cium dia..pastu salah sorang nurse amik dia and gtau aku dia nak bersihkan baby dulu...

kemudian nurse yang sambut baby aku tu suruh aku baca bismillah and relax and tenangkan diri sebab dia nak tarik uri..aku dapat rasa panas je uri tu bila nurse tu tarik and aku tengok sendiri rupa uri baby aku...alhamdullilah ..uri pun keluar lengkap..takde yang tertinggal..kemudian nurse tu bagitau aku dia nak jahit 'tut' aku...aku dah ketakutan dah sebab part ni aku paling takut..bab2 jarum ni aku cukup takut..nurse tu bius aku..then dia start jahit lapisan pertama..bahagian dalam...masa ni tak rasa sakit lagi..aku cuma rasa benang tu ditarik..pastu lapisan kedua ..pun tak sakit juga..pastu nak masuk lapisan ketiga iaitu bahagian kulit nurse tu dah pesan awal2 suruh aku tahan sebab lapisan ni memang sakit..sekali jarum tu tembus kulit aku ..terangkat badan aku..punya la sakit ya allah.....dah la luka terkoyak..kena lak jahit hidup2..aku siap menangis suruh nurse tu berhenti jahit..nurse tu pujuk gak kata dah nak habis jahit dah tapi tak habis2 lagi..aku rasa nak penyepak pale nurse time tu..last sekali masa dia nak matikan jahitan paling sakit siap dia tarik2 nak tegangkan benang..perghhh...sadis ya amat!!!

masa dia kata dah habis jahit aku lega dah pastu tetiba dia kata dia nak check kot ada darah beku tertinggal aku cuak balik..lepas dah jahit pun dia seluk2' lagi 'tut' aku..aduh...2 3 kali seluk sampai habis darah beku kuar dia tuang air n ubat and suruh aku rehat dulu..pas sume nurse keluar..aku rasa exhausted gila..tangan aku mengeletar teruk and rasa sejuk gila macam kena rendam kat tasik kat kutub je..aku tengok kat lantai penuh darah..bertakung kat lantai..dalam 10minit lepas tu ada 2 orang nurse datang bawak katil baru ..dorang rapatkan katil tu dengan katil yang aku guna untuk bersalin..pelan2 aku bangun and beralih ke katil baru tu..masa nak angkat bontot tu pergghh berdenyut tempat jahit..pastu dorang tolak katil aku ke bahagian ruang menunggu bilik bersalin..dari jauh aku nampak baby aku dalam bilik khas tempat baby..aku cam dari towel yang dia pakai...sebab aku yang beli towel biru tu..setengah jam jugak aku terbaring menunggu kat situ..tiba2 aku rasa pening macam nak pitam..nasib ada sorang doktor laki datang check aku and bercakap2 dengan aku ..dia takut aku pitam sebab banyak sangat darah keluar dari start contraction..pastu dia bawakan aku makanan n minuman..aku nak makan pun tak larat dengan terketar2 pegang sudu...pastu aku cakap kat akak yang tolak2 troli makanan tu yang aku taknak makan dah..so dia pun kemaskan untuk aku and sempat ucap tahniah kat aku..pastu ada nurse tolak troli baby dekat ngan aku..geram aku tengok dia ..comel sangat..aku rasa cam tak caye je aku dah bersalin n mampu harungi proses kelahiran yang memang azab sangat..aku pegang2 pipi dia..sedap je dia sambung tidur pas kuar dari perut aku ni..hehhe..pastu ada nurse datang tanya aku siapa yang ada tunggu aku kat luar..aku cakap mak mertua..so dia pun tolak katil aku keluar dari situ and sorang nurse lagi tolak troli baby aku...sampai kat bahagian kaunter bilik bersalin mak mertua aku datang..dia nampak aku je terus dia menangis n cium dahi aku..pastu dia tgk baby aku pulak...habis dicium nye pipi si tembam tu..heheh..masa tu pak mertua aku pun datang ..dengan uniform polis nyer..sume orang tengok sebab pegawai polis datang..ahaks..then nurse bawak aku n baby ke wad bersalin..jauh gak ..sian mak mertua aku dah la tak larat..dengan sakit lutut ..terpaksa menapak jauh bebbb...sepanjang perjalanan tu dengar la azan zohor dari masjid kat situ..alhamdulillah baby aku kuar2 wad je dengar azan..sampai di wad je mak mertua aku tolong kemas2kan barang aku kat letak lam kabinet kecik pe semua..pak mertua aku angkat baby aku and qamatkan kat tinger dia sebab tadi dia dah dengar azan dah..tak lama lepas tu dorang pun balik sebab waktu melawat dah habis....so aku stay situ sampai la esok nye tunggu hubby and parents aku sampai untuk balik ke rumahh....

so moralnya aku nak bagitau kat sini ..jangan la derhaka kat mak kita...aku pun bila pk2 balik banyak dosa aku dah wat kat mak aku..huhu...susah tu nak lahirkan bayi..aku ingat lagi kata2 nurse yang sambut baby aku.masa dia tengah jahit2kan luka aku tu dia cakap

'macam ni la dik nak jadi ibu..bukan senang..tapi takpe la kesakitan kita bersalin ni sebenarnya meringankan hukuman yang mungkin kita dapat atas segala perbuatan tak baik kita..and kita kena bersyukur and bangga jadi seorang ibu sebab syurga tu dibawah telapak kaki ibu..'...

aku ingat sampai sekarang kata2 kakak nurse tu..untuk kaum hawa semua jangan la takut nak bersalin walaupun aku pun fobia dah nak bersalin..tapi kalau ada rezeki dapat zuriat lagi aku takkan tolak..sebab tu la hadiah paling bermakna...penyambung keturunan dan pengubat duka lara..cewahh..heheh..so setakat ni la yang aku leh citer..tu pengalaman aku..lain orang lain rasa pengalaman bersalin dia..so giliran anda akan tibaaa....hehehhe.

3 comments:

Cik Jannah said...

uiks ngeri nyer dgr story ko..nie yg wat aku tkt nak kwen..seyes beb~! tkt giler aku..but ur baby comel sgt~!! nak cbit2 jer pp die 2..

white rabbit said...

aku pun dulu sebelum bersalin dengar orang cakap sal beranak aku ngeri gak..tapi time nak beranak tu ko tak pk ngeri ke ape dah yang ko pk ko nak cepat2 meneran je ..heheh

Unknown said...

menusuk jiwa.