Thursday, August 7, 2008

fikir fikirkan la




setiap perkara yang kita lakukan mesti kita nakkan balasan..betul tak..menipu tul kalau takde sape pun yang mengharapkan balasan..sebab ape aku cakap macam tu?sebab aku tak pernah jumpa sape2 yang dalam dunia ni tak mengharapkan apa2 balasan bila buat sesuatu walaupun dgn niat IKHLAS..tak kira orang yang kita kenal ke tak kenal ke rapat ke tak rapat ke...tau kenapa tiba2 aku cakap pasal menda ni..sebab aku terfikir sesuatu lepas seseorang yang rapat dgn aku luahkan perasaan tentang hati dia yang gundah gulana semalam..simpati gak aku kat dia...dia pun bergelar isteri macam aku gak..selama aku kenal dia..dia ni memang kawan yang baik..peramah..angin tu angin gak la macam aku..semalam dia ngadu dgn aku...pasal hal rumahtangga dia..sebab dia dah takde tempat ngadu..takkan nak ngadu kat mak ayah dia kan..kang mak ayah dia terus jadi tak suka kat menantu dia pulak...so alkisah nya macam ni la lebih kurang...kawan aku ni aku gelarkan sebagai A je lah..A ni kawin dgn laki dia atas dasar sama cinta la..kalau tak cinta mampus dia nak kawin ngan laki dia tuh...yang tak best nya dia citer masa sebelum kawin ..laki dia rajin gak tangan tolong2 dia kat dapur bila masak...walaupun dalam seminggu tu ada lah sekali dua laki dia tolong basuhkan cawan 2 3 ketul kat sinki...tapi orang cakap bila tengok si buah hati tolong walaupun tak seberapa hati kita yang panas menggelegak nak meletup pun leh sejuk sesejuknya kannn...kadang2 laki dia belikan sumtin kat dia contoh nya tempat gantung2 kat hp ke...chocolate bar ke ape ke...sakit pale je buah hati dia urut2kan walaupun seminit dua...macam2 lagi la...tu citer sebelum kawin baiii....

tambah kawan aku lagi ..dia bukan nak mengungkit tapi tu lah..dia kata dunia dia lepas kawin ni rasa macam beban...beban yang macam mana aku pun tak berapa faham sangat...tapi aku dengar je luahan hati dia..kesian jugak kat dia ...tapi dah nak buat macam mana..kita bukan leh masuk campur hal rumah tangga orang...aku kalau setakat dengar boleh la..nak bagi pendapat lebih2 takut lak ...ye la rumah tangga orang beb...pastu dia sambung kisah dia pas kawin...bila dah kawin dia kata makin lama dia makin rasa beban n tak dihargai...sebabnya tiap kali laki dia balik umah laki dia lebih suka mengadap menda lain..tv ke tidur ke pc ke ape ke...dia rasa macam terabai jugak sebab sehari suntuk dia beria buat keje kat umah tapi laki dia balik muka toya seposen..aku pun tak leh bayang rupa laki dia yang toya tu macam mana...dia cakap setiap hari macam tu...kot la nak bawak2 bergurau bersembang ..tolong cedok nasi sama2 masa nak makan tu..tapi haraammm...dia tolong masakkan dia hidangkan dia kemaskan dia lah yang cucikan...hurmmm..kalau orang lain baca ni mesti kata dia berkira kan..tapi sebenarnya keje memasak basuh kain ke ape ke ni sume keje lelaki..dalam perkahwinan isteri tu sebagai hadiah,teman,kawan pada suami ...perlu dilayan selayaknya...bila isteri buat keje2 tu ...dikira sebagai pertolongan dari isteri berlandaskan kasih sayang..pastu dia kata laki dia ni tak pernah nak cakap time kasih walaupun dah macam nak patah pinggang jaga anak basuh baju laki dia yang berbakul2 tu ..masak nak bagi perut dia kenyang...haihhh...aku dengar dia citer pun aku panas gak!!...dari selembut2nya tapak tangan isteri sampai jadi kasar buat keje kat umah yang laki nya tak pernah pun nak puji ke cakap terima kasih ke beli gelang tangan ke tudung ke ...sampai satu tahap tu ada sekali kawan aku ni masak lauk ape tah..aku lupa dia cakap lauk ape semalam..kira dia masak tu tak berapa kaw la...laki dia leh lak cakap mak dia masak lagi sedap..bla bla...yang si isteri pun terasa...agak2 la bai...ko nak sedap2 ko balik duduk bawah ketiak mak ko la...bini ko dah tolong masak duk panas2 kat dapur kena minyak panas pe sume ko tak hengat pulak!!tangan mengelupas basuh baju pinggan mangkuk berdozen tiap hari ko tak amik peduli lak..heee kalau aku sumbat je spenda busuk lam mulut dia...aku pun jadi emo bila dengar dia citer...yang tak sedapnya laki dia ni punya la susah nak hulur pape...kot2 la balik keje belikan sekuntum bunga ke plastik pun takpe la...gincu sebatang ke ..baju tidur ke ape ke..dalam 2 3 bulan sekali belikan la satu dua barang untuk isteri ..ni takde...bila bab belanja kawan2 murah hati pulak..haihh..pelik aku...kata sayang bini tapi buat lebih kurang...

nak tengok isteri cantik sentiasa depan mata tapi haram ape pun tak belikan..gincu cap avon pun susah nak belikan..baik bini keje je daripada susah2 jaga umah..biar tunggang langgang ..baru tau..tapi bab makan nak yang sedap je..baju lak nak bini cuci bagi wangi taruh softlan sebotol...rumah nak bersih selalu suh bini sapu sampai bini kena lelah dek telan habuk hari2...haihh...bila bini muka masam takde mood terus nak angin kat bini kata bini suka masa masam la kuat merajuk la ape..cuba fahami isteri wahai suami2 diluar sana..kalau tak reti jaga bini jangan kawin patutnya...ni nak kawin sebab nak hidup senang ada orang jaga makan minum..yang tukang jaga suami tu sakit terabai letih hari2 hempas pulas kat rumah tak pk...heeee..makin aku type makin aku emo...teringat kat kawan aku tuh...kalau tak mampu nak bagi pape at least jaga la hati bini ...bini tak mintak berlian seketul rumah banglo 5 tingkat tu pun dah kira syukur..kalau dia mintak gaji untuk servis jaga umah ape suma tiap hari mampu ke si suami ni bayar?mampu ke???!!!haaa...balik pk bai...!

paling tak sedapnya kawan aku duk cakap laki dia buat tak tau je bab nafkah batin..2 bulan sekali..3 bulan sekali..haih..si isteri tak ngadu kat pejabat kadi dah kira bagus..si suami nak semua yang terbaik dari isteri dari bab penjagaan makan minum pakai umah sume..tapi..suami ada bagi ape kat isteri??tak bagi ape pun beb!! nafkah zahir pun kedekut nak bagi..ada nafsu ke tarak??urghh...apa nak dikata..nasib kawan aku ni memang sentiasa dirundung malang...aku pun tak tau nak cakap ape...lam rumahtangga kena banyak bersabar..tapi sabar lama2 pun tak larat jugak...kalau suami duk dungu macam tu nak harap bini bagi yang terbaik segala serbi tapi si suami tak hulur pape..hurmm..tak heran la cerai berai...bercinta 4 5 tahun pun tak jadi gak bila masing2 tak reti menghargai pas kawin...buat sakit hati je ...ke dorang kawin sebab leh dapat ORANG GAJI percuma tanpa bayar pape...rasa horny leh romen2...isteri takleh nak tolak kang kena laknat sampai subuh esok lak...pastu bila 'buat' si suami nak dia syok sorang je..yang bini rasa sedap ke tak buat tak je..bini tak 'panas' lagi tau nak 'rempuh' je..loserrrr!!!!!sorry to say kalau aku cakap kasar..tapi aku memang tengah geram!!!...aku gelar suami dungu je yang jenis macam tu...aku doakan kawan aku ni bahagia la hendaknya..haihh...ciaoz

No comments: